دکتر قوام الدین تولایی » آرتروز » آرتروز گردن و شایعات درباره آن

آرتروز گردن و شایعات درباره آن

آرتروز گردن  به از بین رفتن یا تحلیل مفاصل، مهره‌ ها و دیسک‌ ها در قسمت گردنی ستون فقرات گفته می ‌شود که اغلب منجر به ایجاد درد، التهاب و حتی اختلال ناحیه گردن در افراد شود. این بیماری برای افراد بالای 50 سال روی ‌می ‌دهد و با افزایش سن، حاد‌تر می ‌شود و تحمل آن برای بیماران بسیار دشوار خواهد بود.

تقریبا 85٪ افراد بالای 60 سال با این بیماری دست‌ و پنجه نرم‌ می‌ کنند. آرتروز گردن ممکن است در بیماران هیچ علامتی نداشته باشد و یا ممکن است از درد تا سفتی متغیر باشد. بیماران در صورتی که درگیر گرفتگی نخاع شوند، عوارض جدی برای آن ها به‌ وجود خواهد آمد. بعد از تشخیص آرتروز گردن توسط پزشک متخصص، ترکیبی از معاینه فیزیکی و آزمایش تصویربرداری، می ‌تواند یک برنامه درمانی مناسب با توجه به علائم و میزان آسیب، برای بیمار باشد که دارو، فیزیوتراپی و یا جراحی را شامل می ‌شود.

علائم آرتروز گردن

برخی از بیمارانی که مبتلا به اسپوندیلوز گردنی هستند، اصلا هیچ گونه علائمی ندارند، اما در بیش تر بیماران به طور معمول به صورت درد و سفتی مزمن خود را نشان می ‌دهد.  با شدید‌تر شدن بیماری، ممکن است علائم دیگری نیز ایجاد گردد، به‌خصوص زمانی که اعصاب نخاعی یا نخاع درگیر باشند. این علائم شامل:

• گردن دردی که با فعالیتی که فرد به حالت ایستاده انجام می ‌دهد، شدیدتر می ‌شود.
  • گردن دردی که به بازو یا شانه منتقل می ‌شود.
  • بی حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف در بازوها، دست ها، انگشتان، پاها
  • مشکل در راه رفتن، از دست دادن تعادل
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده
  • وجود صدا در گردن هنگام حرکت
  • سردرد

آرتروز گردن می ‌تواند خواب و توانایی انجام کار و فعالیت‌های روزانه را تحت تاثیر قرار دهد که می ‌تواند این شرایط دشوار و دائمی باشد.

ایکس ری آرتروز گردن

تنگی نخاع به حالتی گفته می‌شود که در آن خارهای استخوان در داخل مهره‌ها رشد می‌کنند و مجرای مهره‌ها را برای نخاع باریک می ‌کنند. علائمی شامل درد ارجاعی یا درد تیراندازی در بازوها و پاها، عدم توانایی راه رفتن با سرعت بالا و مشکلات در مهارت‌ های حرکتی است.

علل آرتروز گردن

ستون فقرات گردنی از هفت مهره یا استخوان، تشکیل شده است که مانند حلقه‌ های بازی روی هم قرار‌گرفته ‌اند. بین هر مهره، یک دیسک قرار دارد. یک غضروف لغزنده مانند یک بالشتکی بین هر مهره وجود دارد که سبب می ‌شود که سطح استخوان ‌ها هموار حرکت کنند. این ساختار به ستون فقرات اجازه حرکت و انعطاف می دهد.

آرتروز گردن هنگامی ایجاد می ‌شود که غضروف آسیب می‌بیند. در‌اینصورت مهره‌ها ممکن است شروع به مالیده‌ شدن روی هم کنند. این اصطکاک می‌ تواند باعث شکسته شدن قطعات ریز استخوان و جمع شدن مایع سینوویال شود و باعث ایجاد درد و التهاب می‌گردد.

دلیل اصلی این تغییرات، فرسودگی در ساختارهای ستون فقرات گردن است که با گذشت زمان رخ می‌دهد. با افزایش سن، دیسک ‌ها به دلیل کم آبی شروع به خشک شدن می‌ کنند و باعث صاف شدن آن ها می‌گردد.

از دیگر دلایلی که در بروز آرتروز گردن نقش مهمی داشته است، سبک زندگی، اضافه وزن، شغل افراد و یا سرگرمی است که با حرکت‌ های اشتباه یا بلند کردن مکرر‌ وزنه به روی ستون فقرات گردنی فشار وارد می‌کند و حتی سیگار کشیدن نیز با افزایش درد گردن در ارتباط است.

آرتروز گردن

تشخیص آرتروز گردن

به منظور تشخیص آرتروز گردن، یک مرکز ارائه دهنده خدمات درمانی با گرفتن شرح حال پزشکی بیمار، شروع به کار می‌کند. متخصصان در مورد علائم شما سوالاتی خواهند کرد، مانند زمان شروع، چه چیزی سبب می شود شما احساس درد کمتر یا شدیدتری داشته باشید و… .

بعد برای شما یک معاینه بدنی جهت ارزیابی دامنه حرکت در ناحیه گردن شما و همچنین بررسی رفلکس ‌ها و عملکرد عضلات در قسمت بازوها و پاها انجام می‌دهند. آنها شما را در حال راه رفتن آزمایش می‌کنند تا ببینند مشکلی در راه رفتن شما وجود دارد یا نه. این موضوع می‌تواند فشرده سازی نخاع شما را نشان دهد.

برای به دست آوردن اطلاعات دقیق در مورد محل دقیق و میزان آسیب به ستون فقرات گردنی ، آزمایش تصویربرداری الزامی است.  این موارد شامل عکسبرداری با اشعه ایکس ، توموگرافی کامپیوتری CT یا MRI برای نشان دادن استخوان‌ها، دیسک‌ها، عضلات و اعصاب گردن و نخاع است.

میلوگرافی نحوه تعامل خار و دیسک استخوان با اعصاب فردی را بررسی می‌کند. همچنین الکترومیوگرافی هم نشان می‌دهد که اعصاب به خوبی سیگنال‌های ارتباطی بین نخاع و عضلات را دارد.

درمان آرتروز گردن

هدف از درمان آرتروز، تسکین درد، جلوگیری از فشرده سازی عصب و بهبود عملکرد آن است، اما هیچ روشی متناسب برای همه افراد وجود ندارد. اگر مبتلا به آرتروز گردن باشید، برنامه درمانی که برای شما انجام
می‌ شود، علائم و سایرعوامل فردی شما را، هدف قرار می‌ دهد.

گزینه ‌های درمان بیماران مبتلا به آرتروز گردن شامل استراحت و بی حرکتی گردن، داروهایی مانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و مسکن‌های غیرمخدر یا تزریق کورتون است، اغلب توصیه می‌شود. برای آرتروز شدید گردن ، داروهای شل کننده عضلات یا داروهای ضد درد تجویز می‌گردد. فیزیوتراپی، از جمله: گرم یا سرد درمانی، ورزش‌ های کششی و تقویت کننده برای گردن و شانه ها و ماساژ درمانی ممکن است برای بیماران توصیه شود.

روش ‌های جراحی احتمالی ممکن است شامل برداشتن استخوان ، خار استخوان یا بافت دیسک باشد که ممکن است سبب فشرده سازی اعصاب نخاع گردد.

سخن آخر

فرسودگی ستون فقرات گردنی با افزایش سن تقریباً اجتناب ناپذیر است، اما دلیل بر این نیست که شما بتوانید آزادانه حرکت کنید و یا با درد و ناراحتی مزمن روبرو شوید. دراولین علائم مشکلات گردن، برای معاینه و بررسی مشکلتان به پزشک مراجعه کنید. شما هرچه سریع‌تردرمان را آغاز و عملکرد گردنتان را بازیابی کنید، احساس بهتری برای کمک به درمان آرتروز گردن خود، خواهید داشت. شما چه میزان با این بیماری و مشکل آشنا هستید؟ آیا در اطراف خودتان با افرادی که علائم این مشکل را دارند رو به رو هستید؟ ما مانند همیشه منتظر تجربیات، نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما در بخش کامنت ها هستیم.