آسیب های ستون فقرات

ستون فقرات یکی از مهم ترین بخش های بدن انسان به شمار می رود که اعصاب مرکزی و محیطی را به یکدیگر متصل می سازد. در واقع مهمترین اعصاب بدن از طریق ستون فقرات عبور می کند در نتیجه آسیب به آن می تواند بسیار خطرناک باشد و نتایج غیر قابل جبرانی را به دنبال داشته باشد. در مواردی که ستون فقرات نیاز به جراحی دارد، جراحی باز می تواند بسیار آسیب پذیر باشد. جراحی آندوسکوپی ستون فقرات برای از بین بردن آسیب و ضربه به ستون فقرات در حین عمل جراحی طراحی شده است. برای انجام این کار نیز به تشخیص دقیق ، تجهیزات پیشرفته و جراح متخصص نیاز است. امروزه انواع مختلفی از جراحی ستون فقرات را می توان با استفاده از روشهای آندوسکوپی انجام داد.

کمر درد و روش های درمانی آن

درد کمر و گردن درد یکی از رایج ترین دلایل مراجعه به پزشکان است. جدا از وضعیت بد بدن ، نشستن طولانی مدت ، بلند کردن ، خم شدن مکرر ، چاقی و آسیب ناشی از تصادفات ، بیماری های تحلیل رفتن دیسک از عوامل مهم درد در ناحیه کمر هستند. در برخی موارد ، ناراحتی در ناحیه ستون فقرات با برخی از درمان های ساده مانند استراحت در رختخواب ، ورزش ، فیزیوتراپی و داروهای ضد درد قابل درمان است. در صورت ادامه درد شدید ممکن است نیاز به جراحی باشد. اگرچه جراحی سنتی می تواند نتایج خوبی به دنبال داشته باشد، اما اغلب شامل بیهوشی عمومی ، شکاف ماهیچه ، برداشتن استخوان ، دستکاری ریشه های عصب است که همه این موارد ریسک عمل را بالا برده و موجب عوارض جانبی می شود.  در تلاش برای غلبه بر این معایب تکنیک های جراحی باز یا سنتی ، تیم های پزشکی شروع به کاوش در یک روش کم تهاجمی کردند و روش هایی اختراع شد که به وسیله آنها برخی از مشکلات مربوط به ستون فقرات حل می شد مانند تزریق داخل کیس از کیم پاپائین یا کلاژناز و تزریق ازن از طریق پوست ، POI ، سپس فشرده سازی دیسک لیزر از طریق پوست و … . تمام این تکنیک ها فقط برای درمان برخی از دیسک های برآمده مورد استفاده قرار گرفتند و نمی توانند مشکلات دیسک را به طور کامل حل کنند.

آسیب های ستون فقرات

آندوسکوپی ستون فقرات یک روش غیر تهاجمی

دیسک تحلیل رفته و تنگی ستون فقرات از مشکلات رایجی هستند که نیاز به جراحی دارند. دیسککتومی باز ستون فقرات با عوارض قابل توجه مانند بهبودی طولانی مدت ، بیهوشی عمومی طولانی مدت و تشریح گسترده بافت ها همراه است که می تواند باعث خونریزی ، زخم شدن و در نتیجه بی ثبات شدن قسمت های ستون فقرات شود. استفاده از یک روش کمتر تهاجمی مانند آندوسکوپی در جراحی ستون فقرات موجب کاهش عوارض گفته شده می گردد. استفاده از آندوسکوپ در جراحی ستون فقرات می توانند آسیب بافتی و عواقب آن را کاهش دهند. در واقع آندوسکوپی یک روش بصری کنترل شده است که به اندازه جراحی معمولی موثر می باشد در حالی که از تمام مزایای جراحی تهاجمی را نیز دارد. جراحی آندوسکوپیک در ستون فقرات جایگاه مهمی پیدا کرده است. این یک تغییر انقلابی در جراحی ستون فقرات را نشان می دهد. با این وجود ، عمل های متداول و حداکثر تهاجمی همچنان نقشی اساسی در جراحی ستون فقرات خواهند داشت واز این روش در واقع بیشتر به منظور تشخیص و یا علت درد و ناراحتی های ستون فقرات استفاده می شود.

بیماری مننگوسل در نوزادان چیست؟

جراحی آندوسکوپی ستون فقرات چیست ؟

این روش جراحی که به آن جراحی ستون فقرات با کمترین تهاجم (MISS) نیز گفته می شود، یک رویکرد جدید و ابتکاری برای جراحی ستون فقرات است. در این روش یک برش کوچک در قسمت کمر ایجاد می شود، بدون اینکه تشریح زیادی بر روی اعصاب نخاعی انجام شود. بعد از ایجاد برش کوچک، جراح از ابزار خاصی که شامل یک میله بلند باریک است استفاده می کند تا آندوسکوپی که در سر آن قرار دارد را وارد ستون فقرات کند.از فیبر نوری میکروسکوپی (آندوسکوپ) که در سر ابزار وجود دارد برای انتقال تصاویر به مانیتور استفاده می شود و ساختار های داخلی ستون فقرات با بزرگنمایی روی صفحه مانیتور نمایش داده می شود. بعد از مشاهده دقیق و تشخیص مشکل موجود در ستون فقرات مانند پارگی دیسک یا تنگی کانال نخاعی و … ممکن است نیاز به انجام جراحی باشد که با ابزار مناسب و با دقت این کار صورت می گیرد. گاهی از آندوسکوپی ستون فقرات برای تشخیص دقیق عارضه یا درد استفاده می شود و نیاز به جراحی نیست بلکه دمان از طریق مصرف دارو ها و فیزیوتراپی انجام می گیرد. وقتی جراحی کامل شد، ابزار با دقت لازم از بدن بیمار خارج می گردد و محل برش بخیه می شود.

جوانب مثبت جراحی آندوسکوپیک ستون فقرات

آندوسکوپی ستون فقرات مزایایی زیادی نسبت به جراحی باز ستون فقرات دارد از جمله : حداقل خطر عفونت در مقایسه با جراحی باز کمر.حداقل خونریزی و از دست دادن خون،  زیرا فقط یک برش کمتر از 1 اینچ از عضلات ایجاد می شود.کمترین میزان درد. زمان بهبودی نسبتاً سریعتر است زیرا بیمار فقط برای چند ساعت در بیمارستان بستری می شود و بعد از آن از سرگیری روال عادی روزانه شروع می شود.

تنگی کانال نخاعی گردن

در مقابل مزایا، یکسری نکاتی وجود دارد که موجب می شود این روش دارای پیچیدگی هایی نیز باشد. یکی از این پیچیدگی ها نیاز به مهارت بالای  پزشک است. ستون فقرات به دلیل آسیب پذیر بودن آن، هرگونه اشتباه کوچک یا لغزش اشتباه ممکن است باعث آسیب به نخاع شود و فرد را درگیر مشکلات دیگری کند. همچنین تصاویری که از طریق آندوسکوپ از ستون فقرات ارسال می گردد باید به درستی توسط پزشک تجسم شود تا از بروز هرگونه خطا جلوگیری شود. همچنین از طریق این روش، جراح نمی تواند جراحی های مهم و پیچیده را انجام دهد، زیرا از نظر ابزاری دارای محدودیت است. با این وجود هر بیمار کاندید جراحی آندوسکوپی ستون فقرات نیست. برای دیدن اینکه آیا شما کاندیدای درمان آندوسکوپیک تغییر شکل ستون فقرات ، تومور ، ضربه یا بیماری تخریب هستید باید توسط یک جراح آگاه و باتجربه در این روش ها کاملاً ارزیابی شوید.