دکتر قوام الدین تولایی » جراحی ستون فقرات » بیماری انحنای ستون فقرات و انواع آن

بیماری انحنای ستون فقرات و انواع آن

ستون فقرات از استخوان های کوچکی به نام ورتبرا تشکیل شده است که همراه با دیسک هایی است که در بالای هر استخوان قرار دارد. در عکسی که از ستون فقرات سالم گرفته می شود  یک انحنای ملایمی را مشاهده می کنیم. این انحناها به ستون فقرات کمک می کنند تا فشار ناشی از حرکت کردن بدن و جاذبه زمین را جذب کند.

زمانی که به ستون فقرات نگاه می شود، باید مستقیماً به پایین قسمت میانی کمر متمایل باشد. زمانی که ناهنجاری هایی در ستون فقرات وجود دارد، انحنای طبیعی ستون فقرات از بین می رود و جهت دهی نامناسبی در برخی نواحی دیده می شود. همچنان که در بیماری هایی مانند لوردوسیس، کایفوزیس و اسکولیوز دیده می شود.

انواع انحناهای ستون فقرات

سه نوع اصلی برای انحنای ستون فقرات وجود دارد:

• لوردوسیس – که با نام گودی کمر شناخته می شود و در این عارضه قسمت پایینی کمر به داخل انحنای شدیدی دارد.
  • کایفوزیس – که به معنای گردپشتی غیر طبیعی است ( بیشتر از 50 درجه از انحنا )
  • اسکولیوز – فردی که به اسکولیوز مبتلاست، انحنای به اطراف دارد. این انحنا در اغلب موارد به شکل حرف انگلیسی S و یا C است.
انحنای ستون فقرات

چه عواملی باعث بروز انحنای ستون فقرات می شود؟

یکسری مشکلات وجود دارد که باعث می شود ستون فقرات حالت انحنا پیدا کند و بیشتر از حد طبیعی انحنا داشته باشد یا جهت گیری نادرستی داشته باشد. شرایط زیر می تواند باعث بروز لوردوسیس شود:

• آکوندروپلازیا – بیماری است که استخوان ها رشد طبیعی ندارند در نتیجه باعث انحنای ستون فقرات می شود.
  • پوکی استخوان که شرایطی است که استخوان های ستون فقرات آسیب پذیر می شوند و به راحتی در معرض شکستن قرار می گیرند. ( شکستگی در اثر فشار )
  • اسپوندیلولیستسیس که شرایطی است که در آن معمولاً قسمت پایینی کمر به بیرون انحنا پیدا می کند.
  • چاقی یا اضافه وزن شدید
  • کایفوزیس بیماری است که به معنای انحنای غیر طبیعی قسمت بالایی کمر است.
  • دیسکیتیس که به معنای تورم دیسک های کمر یا همان فضای بین استخوان های ستون فقرات است که در اغلب موارد در اثر عفونت بروز می کند.
  • لوردوسیس های جوونیل خوش خیم که بی خطر هستند.
عمل کایفوپلاستی یا تزریق سیمان

شرایط زیر می توانند منجر به کایفوزیس شوند:

• تشکیل و رشد غیر طبیعی استخوان های ستون فقرات که به معنای کایفوزیس مادرزادی است.
  • عادت به نشستن یا ایستادن های غلط و قوز کردن که با نام کایفوزیس ثانویه شناخته می شود.
  • بیماری شوئرمن وضعیتی است که طی آن استخوان های ستون فقرات تغییر شکل می دهند.
  • آرتریت
  • پوکی استخوان
  • اسپینا بیفیدا که نقص مادرزادی است که طی آن ستون فقرات جنین کاملاً بسته نمی شود و به درستی شکل نمی گیرد.
  • عفونت های ستون فقرات
  • تومورهای ستون فقرات

پزشکان نمی دانند که چه عاملی باعث بروز شایع ترین نوع اسکولیوز در بزرگسالان می شود. با این حال پزشکان می دانند که اسکولیوز معمولاً بین افراد یک خانواده همه گیر می شود.

علائم انحنای ستون فقرات

این علائم بستگی به نوع انحنای ستون فقرات دارد و همچنین شدت بیماری. علائم لوردوسیس می تواند شامل موارد زیر باشد:

• گودی کمر و بیرون زدگی باسن
  • ایجاد یک فضای خالی بزرگ بین قسمت پایینی کمر و سطح زیرین هنگام دراز کشیدن که با خم شدن به جلو از بین نمی رود.
  • کمر درد و ناراحتی
  • مشکلاتی هنگام حرکت کردن در برخی جهات

علائم کافوزیس معمولاً واضح هستند:

• خم شدن سر به جلو در مقایسه با دیگر اجزای بدن
  • قوز یا انحنایی در قسمت بالایی کمر
  • خستگی کمر یا پاها

کایفوزیس ثانویه همیشه منجر به درد نمی شود. با این حال فعالیت فیزیکی و ایستادن و نشستن طولانی مدت می تواند منجر به درد برای افرادی شود که به کایفوزیس شويرمن مبتلا هستند.

علائم اسکولیوز می تواند شامل موارد زیر باشد:

• شانه های نامتقارن که یکی بلند تر از دیگری است.
  • کمر یا لگن نامتقارن
  • خم شدن به یک سمت
انواع انحنای ستون فقرات

درمان انحنای کمر

بیماری های انحنای کمر چگونه درمان می شوند؟

به طور کلی درمان بر اساس شدت و نوع انحنای ستون فقرات متفاوت است. انحنای ملایم ستون فقرات که با کایفوزیس ثانویه همراه است، شاید در کل درمان نشود. ولی موارد شدیدتر انحنای ستون فقرات ممکن است نیازمند استفاده از بریس کمر یا جراحی باشد.

جراح ستون فقرات خوب

درمان لوردوسیس شامل :

• دارودرمانی برای کاهش درد و تورم
  • ورزش کردن و فیزیوتراپی برای افزایش قدرت ماهیچه ها و انعطاف پذیری
  • استفاده از بریس کمر
  • جراحی

درمان کایفوزیس شامل:

• ورزش کردن و استفاده از داروهای ضد التهابی برای کاهش درد و ناراحتی
  • استفاده از بریس کمر
  • جراحی برای اصلاح انحنای شدید ستون فقرات و کایفوزیس مادرزادی
  • ورزش کردن و فیزیوتراپی برای افزایش قدرت ماهیچه ها

درمان اسکولیوز شامل:

• بررسی بیماری – در صورتی که انحنای خفیفی وجود داشته باشد، پزشک در فواصل زمانی 4 تا 6 ماهه به بررسی بیمار می پردازد تا از وخیم تر شدن خمیدگی پیشگیری شود.
  • استفاده از بریس – بر اساس میزان انحنای موجود، می توان در برخی موارد از بریس کمر استفاده کرد. این مورد برای کودکان و نوجوانان که در حال رشد هستند، بیشتر کاربرد دارد. بریس می تواند به پیشگیری از وخیم تر شدن انحنا کمک کند.
  • جراحی در مواردی که انحنا شدید است یا در حال شدیدتر شدن است، نیاز است.
  • گچ گرفتن بدن – این کار برای شانه ها تا پایین تنه انجام می گیرد در حالی که کودک بیهوش است. این اقدام چند ماه یک بار و تا سه سالگی انجام می گیرد. این اقدام برای کودکانی که اسکولیوز دارند و احتمال می رود که با رشد کودک، وضعیت وخیم تر شود، انجام می گیرد.

برنامه های ورزشی، درمان شبیه ساز الکتریکی و مکمل های غذایی برای پیشگیری از وخیم تر شدن اسکولیوز انجام می گیرند. اینکه قدرت و انعطاف پذیری برای انجام فعالیت های روزمره وجود داشته باشد، مورد ایده آلی است. این مورد نیازمند تلاش و توجه بیشتر افراد مبتلا به اسکولیوز است.

اسپینا بیفیدا نقص لوله عصبی، یک بیماری مادرزادی

منبع : https://www.webmd.com/back-pain/guide/types-of-spine-curvature-disorders#2