تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی، شایع ترین علت بروز درد در انتهای کمر و پا می باشد. هر چه سن بالا می رود، ستون فقرات نیز دستخوش تغییراتی می شود. ساییدگی های طبیعی که در پی بالا رفتن سن اتفاق می افتد، منجر به باریک شدن ستون فقرات و در نهایت، تنگی کانال نخاعی خواهد شد.

معمولا شاهد بروز این قبلی تغییرات در بیش از نود پنج درصد افراد بالای پنجاه سال هستیم. در برخی موارد، افراد با مشکلات کمری به دنیا می آیند که در آینده بیشتر در معرض تنگی کانال نخاعی خواهند بود، که بیشتر در مردان شایع می باشد.

آناتومی ستون فقرات

ستون فقرات متشکل از استخوان های کوچکی به نام مهره هاست که به یکدیگر متصل می شوند. عضلات، رباط ها، اعصاب و دیسک های بین مهره ای، دیگر بخش های ستون فقرات را تشکیل می دهند.

تنگی کانال نخاعی زمانی اتفاق می افتد که فضای اطراف نخاع باریک می شود. که نتیجه آن وارد آمدن فشار به نخاع و ریشه اعصاب ستون فقرات می باشد که در نهایت شاهد بروز درد، ضعف و بی حسی در پاها خواهیم بود.

تنگی کانال نخاعی

علت بروز تنگی کانال نخاعی چیست؟

آرتریت، شایع ترین علت بروز تنگی کانال نخاعی است. آرتریت می تواند باعث تحلیل رفتن دیسک و از دست دادن آب شود. در کودکان و جوانان، میزان آب موجود در دیسک بالاست، اما هر چه سن بالاتر می رود، دیسک خشک و ضعیف می شود. که نتیجه آن از بین رفتن فضای دیسک و کم شدن ارتفاع دیسک می باشد.

زمانی که ستون فقرات تحلیل می رود، دو مورد اتفاق می افتد. اول این که، وزن به مفصل فاست منتقل می شود. دوم این که، اعصابی که خارج می شود به مرور کوچک تر خواهد شد.

راهنمای کامل جراحی ستون فقرات

با وارد آمدن فشار بیشتر به مفصل فاست در پشت مهره ها، این ناحیه به تدریج تحلیل می رود و شاهد بروز آرتریت خواهیم بود، مشابه همان چیزی که در مفصل ران و یا زانو اتفاق می افتد. غضروف پوشش دهنده مفصل نیز به مرور تحلیل خواهد رفت که نتیجه آن ساییده شدن استخوان ها بر روی هم می باشد.

در واکنش به تحلیل رفتن غضروف، استخوان های جدیدی در مفصل فاست رشد می کند تا حمایت بیشتری برای مهره ها فراهم گردد. به مرور زمان، رشد بیش از حد استخوان باعث می شود فضا برای عبور اعصاب باریک تر شود.

در پی آرتریت در انتهای کمر، رباط های اطراف مفصل از لحاظ اندازه بزرگ می شوند و فضا برای اعصاب کمتر خواهد شد. با باریک شدن فضا شاهد بروز علائمی از قبیل درد خواهیم بود.

علائم و نشانه های تنگی کانال نخاعی

– کمر درد. افراد مبتلا ممکن است با کمر درد روبرو شوند که بستگی به میزان پیشرفت آرتریت دارد.

– احساس سوزش در باسن و پاها. فشار وارده بر روی اعصاب نخاعی می تواند منجر به بروز درد در نواحی شود که اعصاب از آن جا عبور می کند. که معمولا از باسن شروع و به پاها می زند. با پیشرفت بیماری، درد در انگشت ها نیز احساس خواهد شد.

– احساس بی حسی در باسن و یا پاها. زمانی که میزان فشار وارده به اعصاب بیشتر می شود، علاوه بر درد، شاهد بی حش شدن پاها نیز خواهیم بود. (البته نه در تمامی بیماران)

– احساس ضعف در پاها

– برطرف شدن احساس درد با خم شدن به سمت جلو و یا نشستن

معاینات بالینی و تشخیص تنگی کانال نخاعی

بعد  از بررسی علائم و سوابق پزشکی، پزشک به معاینه پشت و کمر می پردازد. نیاز است فشارهایی به نواحی محتلف کمر وارد شود تا هر گونه آسیب مشخص گردد. از بیمار خواسته می شود به سمت جلو، عقب و یا پهلو خم شود تا هر گونه محدودیت و یا درد مشخص شود.

تنگی کانال نخاعی گردن

تست های تصویربرداری

از جمله تست های تصویربرداری که به تشحیص تنگی کانال نخاعی کمک می کنند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– اشعه ایکس. با این که این تست تنها استخوان ها را نشان می دهد، اما مشخص می کند که آیا درگیر تنگی کانال نخاعی هستید یا خیر. تست اشعه ایکس هر گونه تغییر بالا رفتن سن مانند کم شدن ارتفاع دیسک و یا بیرون زدگی استخوان را نشان می دهد.

– MRI. این تست، تصاویر دقیقی از بافت های نرم مانند ماهیچه ها، دیسک، اعصاب و نخاع را در اختیار پزشک قرار می دهد.

– سی تی اسکن. این تست، تصاویری را از مقطع عرضی ستون فقرات در اختیار قرار می دهد.

درمان تنگی کانال نخاعی

• درمان غیر جراحی

هدف از درمان غیر جراحی، تسکین درد و بهبود عملکرد می باشد. با این که این قبیل روش ها کمکی به رفع باریک شدن فضای نخاعی نمی کنند، اما بسیاری از بیماران از کم شدن دردشان احساس رضایت دارند.

• فیزیوتراپی. تمرینات کششی، ماساژ و افزایش استحکام شکم و کمر می توانند به کنترل علائم کمک کنند.
  • تراکشن کمری. این روش، نتایج محدود اما موثری را به همراه خواهد داشت.
  • مصرف داروهای ضد التهابی. از آن جایی که درد در پی فشار وارده به اعصاب نخاعی ایجاد می شود، کاهش التهاب می تواند به تسکین درد کمک کند. اگر داروهای ضد التهابی- غیر استروئیدی مانند آسپیرین و ایبوبروفن طی دوره پنج تا ده روز مصرف شوند، اثرات ضد التهابی خواهند داشت.
  • تزریق استروئید. کورتون، اثرات ضد التهابی قوی دارد و به اطراف اعصاب و یا به فضای اپیدورال تزریق می شود که نتیجه آن کاهش درد و التهاب می باشد.
  • درمان جراحی
بیماری مننگوسل در نوزادان چیست؟

جراحی برای بیمارانی در نظر گرفته می شود که درد و بی حسی، کیفیت زندگی شان را مختل کرده است. این افراد اغلب مشکلاتی را در راه رفتن برای مسافت های طولانی خواهند داشت. لامینکتومی و فیوژن (جوش دادن) دو روش جراحی اصلی در تنگی کانال نخاعی می باشد.

لامینکتومی

این روش شامل برداشت استخوان، بیرون زدگی استخوان و رباط هایی است که به اعصاب فشار وارد می کنند. لامینکتومی می تواند به صورت جراحی باز انجام شود، بدین صورت که نیاز به برشی بزرگ جهت دسترسی به ستون فقرات می باشد.

این روش جراحی هم چنین می تواند به صورت کم تهاجمی و با چندین برش کوچک تر انجام شود.

فیوژن

اگر آرتریت در حدی پیشرفت کرده باشد که ناتوانی در ستون فقرات را به همراه داشته باشد، ترکیبی از لامینکتومی و ثابت نگه داشتن صورت فقرات انجام خواهد شد.

مراقبت های بعد از جراحی

بسته به روشی که انجام می شود، نیاز است بیمار چند شبی را در بیمارستان بستری بماند. بیمار چند هفته بعد از جراحی، قادر به انجام کارهای عادی خود خواهد بود.

توصیه می شود بیمار بعد از جراحی، در جلسات فیزیوتراپی شرکت کند. این تمرینات به تقویت و استحکام عضلات شکمی و کمر کمک می کنند.

بسیاری از افراد دو تا سه ماه بعد از جراحی، به زندگی عادی خود باز خواهند گشت.

در پایان این که،

تنگی کانال نخاعی، با باریک شدن فضای موجود در ستون فقرات همراه است که باعث می شود فشار بیشتری به اعصاب این ناحیه وارد شود. در بسیاری از موارد، افراد هیچ گونه علائمی ندارند، اما احتمال بروز درد، بی حسی و یا ضعف عضلانی وجود دارد.

در خصوص درمان، ابتدا درمان های غیر جراحی و سپس درمان های جراحی در نظر گرفته خواهد شد.

Source: https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases–conditions/lumbar-spinal-stenosis/