جراحی ستون فقرات

در بسیاری از افرادی که از کمر درد رنج می برند، جراحی ستون فقرات می تواند تنها گزینه درمانی برایشان باشد. با این حال، می توانیم این خبر خوب را بدهیم که در بسیاری از موارد، کمر درد و پشت درد با درمان های غیر جراحی بهبود خواهد یافت.

بالا رفتن سن، مکانیسم های نامناسب بدنی، تروما و یا ناهنجاری ساختاری می توانند باعث آسیب ستون فقرات و در نهایت پشت درد، کمر درد یا علائمی از قبیل پا درد، بی حسی و یا ضعف در پاها شوند. پشت درد مزمن، شرایطی است که نیاز به تشخیص و درمان قطعی دارد.

قبل از آمادگی برای جراحی، دیگر گزینه های درمان از سوی پزشک بررسی خواهد شد. درمانی که در نظر گرفته می شود باید به گونه ای باشد که بیمار بتواند به توانایی مطلوبی در انجام کارهای خود برسد.

جراحی باز در مقابل جراحی کم تهاجمی ستون فقرات

در گذشته، جراحی ستون فقرات به روش باز انجام می شد. بدین صورت که جراح از طریق برش طویلی به آناتومی ستون فقرات دسترسی پیدا می کرد. با این حال، پیشرفت های صورت گرفته در زمینه تکنولوژی امکان درمان مشکلات مربوط به ستون فقرات با کمترین میزان تهاجم فراهم کرده است.

از آن جایی که در روش کم تهاجمی، نیازی به ایجاد برش طویل و یا دستکاری عضلات و بافت های اطراف ستون فقرات نیست، مدت زمان بستری بودن در بیمارستان و یا دوره نقاهت نیز به مراتب کمتر خواهد بود. در کل، هر چه میزان دستکاری بافت نرم کمتر باشد، درد بعد از جراحی نیز کمتر است.

عمل کایفوپلاستی یا تزریق سیمان

تصویر برداری در طول جراحی ستون فقرات

تصویربرداری کامپیوتری امکان مشاهده بهتر را برای جراح فراهم می کند. به علاوه این که، پیچ ها و یا پروتزها با دقت بیشتری در ناحیه مورد نظر قرار خواهند گرفت.

تصاویری که قبل از جراحی از بیمار گرفته می شوند، با تصاویر گرفته شده در طول جراحی ادغام می شوند تا نمای بهتری از آناتومی ستون فقرات و ناحیه جراحی در اختیار جراح قرار بگیرد.

سی تی اسکن و اشعه ایکس زمان واقعی، از جمله تست هایی هستند که قبل از جراحی انجام می شوند تا دقت و ایمنی جراحی بالا برود.

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که جراحی ستون فقرات به روش کم تهاجمی برای تمامی بیماران مناسب نیست. باید این اطمینان حاصل گردد که روش کم تهاجمی مزایای بیشتری را در مقابل جراحی به روش باز برای بیمار به همراه دارد.

روش های جراحی

صرف نظر از این که جراحی ستون فقرات به روش باز انجام شود یا کم تهاجمی، باید امکان دسترسی به این ناحیه از مسیرهای مختلف فراهم گردد. از جمله:

– دسترسی به ستون فقرات از قسمت جلوی بدن از طریق شکم

– ایجاد برشی در قسمت پشت

–  دسترسی به ستون فقرات از قسمت میانی

روش های شایع جراحی ستون فقرات

از جمله روش های جراحی ستون فقرات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• دیسککتومی یا میکرودیسککتومی. برداشت دیسک بین مهره ای بیرون زده که نتیجه آن این است که فشار از روی اعصاب فشرده شده برداشته خواهد شد. میکرودیسککتومی، جراحی غیر تهاجمی می باشد.
  • لامینکتومی. برداشت صفحه استخوانی ریز از روی مهره های کمر که لامینیت نام دارد. این روش جراحی با هدف افزایش فضای داخل کانال نخاعی و تسکین درد و فشار صورت می گیرد.
  • لامینوتومی. برداشت بخشی از قوس مهره ای (لامینا) که نخاع را تحت پوشش قرار می دهد. در این روش، استخوان کمتری نسبت به روش لامینکتومی برداشته می شود.
  • فورامینوتومی. برداشت استخوان و یا بافت در جایی که اعصاب منشعب می شود و از ستون فقرات خارج می گردد.
  • تعویض دیسک. روش جایگزین فیوژن و جوش زدن که در آن، دیسک آسیب دیده با دیسک مصنوعی تعویض می شود.
  • فیوژن ستون فقرات. روش جراحی که در آن دو مهره به هم جوش داده می شوند. این روش می تواند شامل استفاده از گرافت استخوانی به همراه و یا بدون استفاده از پیچ و دیگر ابزارها باشد. انواع مختلفی گرافت استخوانی وجود دارد که می تواند از بدن خود فرد و یا به صورت اهدایی مورد استفاده قرار بگیرد.

مراقبت های بعد از جراحی ستون فقرات

معمولا بعد از جراحی دیسککتومی و فورامینوکتومی، بیمار با درد و بی حسی در راه های عصبی روبرو می شود که علائم طی چند هفته برطرف خواهند شد.

بهترین فوق تخصص ستون فقرات

دوره نقاهت جراحی لامینکتومی و فیوژن به مراتب طولانی تر است و معمولا سه تا چهار ماه طول می کشد تا استخوان ها به طور کامل ترمیم یابند

در خصوص زمان بازگشت به فعالیت ها باید بگوییم، بهتر است از نشستن بیش از بیست تا سی دقیقه خودداری شود.

پوزیشن خوابیدن باید به گونه ای باشد که باعث بروز درد در کمر و پشت نشود.

بهتر است هنگام نشستن و یا راه رفتن، بریس پوشیده شود.

از خم کردن کمر باید خودداری شود. بلند کردن اجسام سنگین تا زمان بهبودی کامل ممنوع می باشد.

بیمار می تواند دو هفته بعد از جراحی، راه رفتن در مسافت های کوتاه را آغاز کند. به مرور، به مسافت پیاده روی باید افزوده شود.

یک تا دو هفته بعد از جراحی، بیمار می تواند روزی یک بار از پله ها بالا و پایین برود. البته به شرطی که منجر به بروز درد و ناراحتی نشود.

از انجام فعالیت هایی مانند شنا، دو و یا دیگر فعالیت های سنگین باید خودداری شود.

یکی از مهم ترین اقدامات، شرکت در جلسات فیزیوتراپی است تا از میزان درد کاسته شود و فرد سریع تر به زندگی عادی بازگردد.

در صوت بروز درد، بیمار می تواند از داروهای مسکن تجویز شده از سوی پزشک استفاده کند.

در پایان این که،

بسیاری از افراد از درد در کمر و ستون فقرات رنج می برند و متاسفانه در برخی افراد، جراحی تنها راه کنترل علائم و تسکین درد خواهد بود. زمانی که صحبت از جراحی ستون فقرات می شود، پزشک با بررسی و معاینه کامل بیمار به این نتیجه می رسد که آیا جراحی باید به صورت باز انجام شود یا روش های کم تهاجمی تر.

جراح ستون فقرات خوب

Source: https://www.spineuniverse.com/treatments/surgery