دکتر قوام الدین تولایی » سیاتیک » نکاتی درباره درد سیاتیک

نکاتی درباره درد سیاتیک

سیاتیک عصب بزرگی است که از پایین کمر تا باسن و ران ها و پایین هر پا ادامه دارد. این عصب در هر دو پا وجود دارد. به طور کلی سیاتیک معمولاً در یک پا ایجاد مشکل می کند و برای فرد درد ایجاد می کند.

سیاتیک زمانی رخ می دهد که دیسک کمر یا خار استخوان یا تنگی کانال نخاعی باعث فشار وارد کردن به اعصاب شود. این مورد باعث ایجاد تورم و درد و بی حسی در بخش هایی از پا می شود.

گرچه درد مرتبط با سیاتیک می تواند بسیار شدید باشد، در اغلب موارد می توان با روش های غیر جراحی طی چند هفته به بهبود علائم بیمار کمک کرد. افرادی که به درد شدید سیاتیک مبتلا هستند، و ضعف شدیدی در پاهای خود دارند می توانند کاندیداهای مناسبی برای جراحی باشند.

علائم درد سیاتیک

درد که از بخش های پایینی ستون فقرات شروع می شود و از پشت پا تا پایین و پاشنه پا ادامه دارد، درد سیاتیک است. احتمال دارد که احساس کنید که درد در هر بخشی از این مسیر آزارتان می دهد. حتی درد می تواند در ناحیه ساق پا هم احساس شود.

درد می تواند به انواع مختلفی فرد را آزار دهد. از درد خفیف گرفته تا درد شدید و همراه با احساس سوزش. گاهی اوقات این درد می تواند مانند یک شوک الکتریکی باشد. زمانی که فرد سرفه یا عطسه می کند، این درد می تواند شدیدتر شود. نشستن های طولانی مدت می تواند به شدیدتر شدن درد منجر شود. معمولاً یک طرف بدن درگیر درد سیاتیک می شود.

علل درد سیاتیک

برخی افراد بی حسی یا احساس مور مور شدن یا ضعف ماهیچه های پا یا کف پا دارند که می تواند از علائم آزاردهنده سیاتیک باشد. احتمال دارد که فرد در بخشی از پا احساس درد کند و در بخشی دیگر احساس بی حسی داشته باشد.

عصب سیاتیک

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

سیاتیک خفیف معمولاً به خودی خود و با گذشت زمان بهبود می یابد. ولی زمانی که علائم از بین نروند و درد برای بیشتر از یک هفته ادامه داشته باشد، درد شدید باشد و به مرور زمان وخیم تر شود، لازم است که به پزشک مراجعه گردد. در موارد زیر سریعاً به پزشک مراجعه گردد:

• احساس درد شدید و ناگهانی در پایین کمر که به بی حسی و ضعف ماهیچه های پا منجر شود.
  • دردی که بعد از یک آسیب شدید ایجاد می شود مانند تصادف با ماشین.
  • فرد اختیاری در کنترل کردن مدفوع و ادرار نداشته باشد.

علل ایجاد درد سیاتیک

درد سیاتیک معمولاً زمانی رخ می دهد که اعصاب سیاتیک مورد فشار قرار گیرند. معمولاً دیسک کمر یا خار استخوان می تواند منجر به فشار به سیاتیک شوند. در موارد نادر اعصاب سیاتیک می تواند در اثر تومور یا تخریب ستون فقرات در اثر بیماری خاصی مانند دیابت، تحت فشار قرار گیرد و باعث ایجاد درد شود.

ریسک فاکتورهای درد سیاتیک

• سن – تغییراتی که در اثر بالا رفتن سن روی ستون فقرات ایجاد می شود، مانند دیسک کمر و خار استخوان از شایع ترین دلایل ایجاد درد سیاتیک هستند.
  • چاقی – با افزایش استرس روی ستون فقرات، افزایش وزن بدن و … فشار به ستون فقرات افزایش می یابد و می تواند منجر به سیاتیک شود.
  • شغلی که نیازمند چرخش بیش از حد کمر، بلند کردن اجسام سنگین و موتورسواری برای مدت طولانی باشد، نقش مهمی در ایجاد درد سیاتیک ایفا می کند. ولی شواهدی در این زمینه وجود ندارد.
  • نشستن های طولانی مدت – افرادی که به واسطه شغل یا دیگر مسائل به مدت طولانی در طول روز می نشینند و تحرک ندارند، به احتمال بیشتری به سیاتیک مبتلا می شوند.
  • دیابت – در افرادی که دیابت دارند، بدن آن ها از قند خون به نوعی استفاده می کند که احتمال آسیب به اعصاب را افزایش می دهد.
درد سیاتیک

پیچیدگی های مرتبط با درد سیاتیک

گرچه اغلب افراد بعد از مدت زمان مشخصی از درد سیاتیک رهایی می یابند، بدون اینکه درمان خاصی را دریافت کنند، ولی درد سیاتیک می تواند به طور بالقوه باعث ایجاد آسیب دائمی به اعصاب شود. در موارد زیر لازم است که به پزشک مراجعه شود:

• از دست دادن احساس در پاها
  • ضعف در پاها
  • از دست دادن اختیار کنترل ادرار و مدفوع

پیشگیری از درد سیاتیک

شاید در همه موارد نتوان از بروز درد سیاتیک جلوگیری کرد ولی با راهکارهای زیر احتمال بروز درد سیاتیک را می توان کاهش داد:

• ورزش کردن منظم – برای اینکه عضلات کمر را تقویت کنید، لازم است که توجه ویژه ای به عضلات شکمی داشته باشید. با تقویت عضلات شکمی و فیله کمر می توان وضعیت بهتری را هنگام نشستن داشته و از سیاتیک پیشگیری کنید.
  • وضعیت درستی را هنگام نشستن داشته باشید – زمانی که می نشینید و از عضلات پایینی کمر حمایت درستی می شود ( با قرار دادن یک حوله یا متکای کوچک در پشت کمر ) می توان از انحنای درست ستون فقرات اطمینان حاصل کرد. همچنین زانو ها و ران ها را کمی بالاتر نگاه دارید.
  • حرکات درستی برای بدن – در صورتی که برای مدت زمان طولانی می ایستید، یک پا را روی یک جعبه کوچک قرار دهید و گاهی اوقات پا را عوض کنید. زمانی که بار سنگینی بلند می کنید، اجازه دهید که عضلات پا در وضعیت درستی قرار داشته باشند. به نحوی که کمر صاف است، بلند و کوتاه شوید. تنها در قسمت زانوها خم شوید و کمر را صاف نگاه دارید. از بلند کردن اجسام سنگین و چرخش بیش از حد کمر خودداری کنید. در صورتی که مجبور به بلند کردن جسم سنگینی هستید، از فردی کمک بخواهید.

درمان درد سیاتیک

برای درمان درد سیاتیک می توان از دارودرمانی ( داروهای ضد التهاب، شل کننده عضلات، نارکوتیک ها و داروهای ضد افسردگی و ضد صرع ) کمک گرفت.

فیزیوتراپی نیز می تواند به بهبود درد شدید سیاتیک کمک کند. تزریق استروئید ها هم می تواند در برخی موارد به کاهش درد منجر شود. در برخی موارد که هیچ یک از روش های غیر جراحی نتیجه بخش نیستند، از جراحی برای درمان استفاده می شود.

علل درد سیاتیک

منبع : https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/sciatica/symptoms-causes/syc-20377435