دکتر قوام الدین تولایی » دیسک » آشنایی با شیوه های درمان دیسک کمر

آشنایی با شیوه های درمان دیسک کمر

در یک تعریف ساده باید بگوییم بین مهره های ستون مهره، صفحاتی غضروف مانند وجود دارد. به این صفحات دیسک گفته می شود. در حقیقت،کمر دارای 5 مهره است که در انتها به استخوان خاجی ختم می شود. عمده ترین وظیفه دیسک ها، نقش ضربه گیری آنها است. این امر سبب می شود تا فشار واردشده بر ستون مهره ها تقلیل پیدا کند. با این وجود، به دلیل سبک زندگی و حرکت، بسیاری از زنان و مردان به بیماری دیسک کمر مبتلا هستند. شدت درد در افراد مختلف متفاوت است. درنتیجه برای درمان دیسک کمر با توجه به نوع و شدت بیماری تجویز های لازم انجام میشود. آشنایی با شیوه های درمان دیسک کمر می تواند گامی موثر در جهت افزایش آگاهی عمومی در مورد این عارضه باشد.

دیسک کمر

شدت این عارضه در زنان و مردان تقریبا مساوی است. اما برخی تحقیقات نشان میدهند که احتمال ابتلا به این عارضه در مردان در محدوده سنی 30 تا 55 سال بیشتر است. اما متاسفانه در سال های اخیر با کاهش سن ابتلا به این عارضه در جوامع بشری مواجه هستیم. دیسک کمر دارای ساختاری ژله مانند حاوی پروتئین و آب است. در اثر ابتلا به این عارضه، ماده ژله ای موجود در داخل دیسک خارج شده و سبب وارد آمدن فشار بر روی عصب کنار آن خواهد شد. به دلیل اینکه عصب سیاتیک در مجاورت ستون مهره ها قرار دارد، پارگی دیسک سبب می شود عصب سیاتیک تحریک شود. از اینرو، برخی دردهای سیاتیک دیسک را یک بیماری و دارای منشا واحد می دانند.

علائم بیماری

همانطور که اشاره کردیم شدت این عارضه در افراد مختلف متفاوت است. این بیماری در چهار گروه بسیار خفیف، خفیف، شدید و بسیار شدید تقسیم بندی می شود. علائم در اغلب موارد مشابه هستند. اما در موارد شدید و بسیار شدید علائم قابل شدیدتر و ملموس تر خواهد بود. این علائم عبارتند از:

• کمر درد
  • گسترش درد در ناحیه پا (یک یا هر دو پا)
  • احساس ناتوانی در یک یا هر دو پا گرفتگی عضلانی در زانو
  • بی حسی و ضعف در عضلات
  • حالات مور مور، گزگز یا خواب رفتگی در ناحیه پا
  • سوزش عضلانی
  • گسترش و امتداد درد در ناحیه ساق پا

راه های تشخیص

• تست SLR و انگشت شست پا
  • تست ام آر آی
  • استفاده از تست عصب
  • پرتونگاری و میلوگرام در موارد نادر

درمان دیسک کمر

برای درمان دیسک کمر میتوان از روش های جراحی وغیرجراحی استفاده کرد. انتخاب شیوه درمانی به شدت بیماری و جنسیت بیمار وابسته است.ما در ادامه مهمترین و موثرترین راههای درمان دیسک را بیان می کنیم:

درمان دیسک کمر

استراحت مطلق

اولین وساده ترین درمانکه میتواند سبب تسکین دردهای دیسک شود، استراحت مطلق است. این استراحت به اینگونه است که بیمار باید در سه روز اول بدون هیچ حرکتی به استراحت بپردازد.

ورزش یکی از راه های درمان دیسک

در این روش، از ورزش های تقویت کننده عضلات سیاتیک استفاده می شود. انتخاب و انجام این ورزش ها باید کاملا تحت نظر پزشک معالج انجام شود. زیرا ممکن است انجام برخی ورزش ها نه تنها نتیجه عدرمانی نداشته باشند بلکه سبب تشدید دردهای دیسک نیز شوند. به یاد داشته باشید که انجام حرکات ورزشی باید در مرحله تسکین درد پس از استراحت مطلق باشد.

آب درمانی روشی موثر برای کاهش درد دیسک کمر

عمده ترین ورزش برای درمان دیسک کمر، ورزشهای ایزومتریک یا همان تیلتینگ است. ورزش دیگری که می تواند نقشی موثر در کاهش دردهای کمر داشته باشد، ورزش تقویت کننده عضلات پیریفورمیس است. تحقیقات نشان داده اند که ورزش مک کنزی نیز در تسکین دردهای دیسک موفق بوده است. آب درمانی و انجام حرکات ورزشی یا حتی راه رفتن در آب نیز می تواند بسیار موثر باشد. با این حال، باید این حرکات در کلینیک های درمانی تحت نظر متخصص انجام شود. تا بهترین نتیجه بدست آید.

استفاده از طب سوزنی

یکی دیگر از روش هایی که در درمان و تسکین درد دیسک موثر است، استفاده از طب سوزنی است.این شیوه درمانی در سال های دور مختص کشورهای جنوب شرق آسیا به ویژه چین بود. به دلیل موفقیت این شیوه درمانی، امروزه در اغلب نقاط جهان برای کاهش درد از طب سوزنی استفاده می شود. به یاد داشته باشید استفاده از طب سوزنی به همراه تکنیک های پولاریتی موفقیت بالایی در درمان بسیاری از افراد مبتلا به دیسک کمر داشته است.

روش های خانگی و سنتی درمان دیسک کمر

در اغلب موارد افراد تمایل دارند بتوانند دردها را در خانه بدون مراجعه به متخصص درمان کنند. یا حتی ممکن است بخواهند تا دریافت وقت ملاقات برای مراجعه حضوری،با استفاده از روشهای ساده در منزل درد خود را کاهش دهند. استفاده از کمپرس آب سرد و گرم یکی از شیوه های موثر است. استفاده از دمنوش زنجبیل نیز می تواند درد را تا حد زیادی تسکین دهد. آماده سازی پمادی با استفاده از خمیر خرمای بی هسته نیز می تواند درد را بهتر از یک پماد کنترل کند. عصاره درخت بید نیز می تواند در کاهش دردهای عضلانی در ناحیه کمر انتخابی ایده آل باشد.

استفاده از دارو و فیزیوتراپی

در برخی موارد، استفاده از ورزش، یا حتی کمپرس آب سرد و دمنوش میتواند درد را تسکین دهد.در این موارد توصیه می شود از نظر پزشک معالج از داروهای مسکن استفاده شود. در این مرحله، داروهای ضد التهاب و داروهای شل کننده عضلات برای بیمار تجویز خواهد شد. برای برخی بیماران نیز متخصص ارتوپد به منظور کاهش درد، فیزیوتراپی تجویز می کند. تعداد جلسات فیزیوتراپی با توجه به نیاز بیمار تعین خواهد شد. در نتیجه نمی توان تعداد جلسات مشخصی برای تمام بیماران در نظر گرفت.

استفاده از لیزر و جراحی

یکی دیگر از شیوه های درمان دیسک کمر، جراحی یا لیزر است. در لیزر درمانی با استفاده از اشعه مادون قرمز و پرقدرت، پروسه درمان انجام می شود. لیزر با تسریع گردش خون در بدن، سبب کاهش درد در ناحیه کمر خواهد شد.در این روش درمانی با توجه به شرایط جسمانی بیمار از پالس های درمانی مختلف استفاده می شود.

جراحی آندوسکوپی دیسک کمر

در مواردی که روش های فوق در درمان موفق عمل نکردند، پزشک ناچار خواهد شد برای درمان روش جراحی را پیشنهاد کند. روش های مختلفی برای جراحی دیسک کمر وجود دارد. آندوسکوپی ستون فقرات، روش میکروسکوپی، لامینکتومی و روش بسته نمونه هایی از جراحی دیسک هستند. پزشک با بررسی شرایط بیمار، مناسب ترین شیوه جراحی را انتخاب و اعمال خواهد کرد.