دکتر قوام الدین تولایی » دیسک » آشنایی با شیوه های درمان دیسک کمر

آشنایی با شیوه های درمان دیسک کمر

در یک تعریف ساده باید بگوییم بین مهره های ستون فقرات، صفحاتی غضروف مانند وجود دارد. به این صفحات دیسک گفته می شود. در حقیقت، کمر دارای 5 مهره است که در انتها به استخوان خاجی ختم می شود. عمده ترین وظیفه دیسک ها، نقش ضربه گیری آنها است. این امر سبب می شود تا فشار واردشده بر ستون مهره ها تقلیل پیدا کند. با این وجود، به دلیل سبک زندگی و حرکت، بسیاری از زنان و مردان به بیماری دیسک کمر مبتلا هستند. شدت درد در افراد مختلف متفاوت است. در نتیجه برای درمان دیسک کمر با توجه به نوع و شدت بیماری تجویز های لازم انجام میشود. آشنایی با شیوه های درمان دیسک کمر می تواند گامی موثر در جهت افزایش آگاهی عمومی در مورد این عارضه باشد.

دیسک کمر

شدت این عارضه در زنان و مردان تقریبا مساوی است. اما برخی تحقیقات نشان میدهند که احتمال ابتلا به این عارضه در مردان در محدوده سنی 30 تا 55 سال بیشتر است. اما متاسفانه در سال های اخیر با کاهش سن ابتلا به این عارضه در جوامع بشری مواجه هستیم. دیسک کمر دارای ساختاری ژله مانند حاوی پروتئین و آب است. در اثر ابتلا به این عارضه، ماده ژله ای موجود در داخل دیسک خارج شده و سبب وارد آمدن فشار بر روی عصب کنار آن خواهد شد. به دلیل اینکه عصب سیاتیک در مجاورت ستون مهره ها قرار دارد، پارگی دیسک سبب می شود عصب سیاتیک تحریک شود. از اینرو، برخی دردهای سیاتیک دیسک را یک بیماری و دارای منشا واحد می دانند.

علت اصلی ایجاد دیسک کمر

• افزایش سن
  • اضافه وزن
  • وضعیت بدنی نامناسب در هنگام نشستن یا ایستادن
  • استفاده از روش های نامناسب برای بلند کردن اجسام سنگین
  • انجام حرکات ورزشی نامناسب و غیر اصولی
  • رانندگی
  • نشستن های طولانی مدت

در این ویدئو کوتاه با عوامل اصلی که باعث ایجاد دیسک کمر میشوند آشنا شوید.

علائم بیماری دیسک کمر

همانطور که اشاره کردیم شدت این عارضه در افراد مختلف متفاوت است. این بیماری در چهار گروه بسیار خفیف، خفیف، شدید و بسیار شدید تقسیم بندی می شود. علائم در اغلب موارد مشابه هستند. اما در موارد شدید و بسیار شدید علائم بیشتر و ملموس تر خواهد بود. این علائم عبارتند از:

• کمر درد
  • گسترش درد در ناحیه پا (یک یا هر دو پا)
  • احساس ناتوانی در یک یا هر دو پا گرفتگی عضلانی در زانو
  • بی حسی و ضعف در عضلات
  • حالات مور مور، گزگز یا خواب رفتگی در ناحیه پا
  • سوزش عضلانی
  • گسترش و امتداد درد در ناحیه ساق پا

بیرون زدگی دیسک کمر

دیسک های ستون فقرات به عنوان کمک ‌فنر در بین مهره ها و ایجاد توانایی حرکت به تمام جهات نقش اساسی در قسمت پایینی کمر دارند.

پیشگیری از دیسک کمر

اگر یکی از این دیسک ها بیرون بزند و مایع درون ان به بیرون نشت کند ، به راحتی می تواند از ابزاری برای ساده سازی حرکات روزمره ما ، به تشدیدکننده اعصاب ، علت کمردرد و دردهای عصبی در پا تبدیل شود.

انجام دادن فعالیت هایی که فشار زیادی به ستون فقرات وارد می کنند ، مانند بلند کردن اجسام سنگین یا چرخاندن کمر ممکن است باعث بیرون زدگی دیسک کمر شود. بیرون زدگی دیسک کمر بیماری رایجی است که معمولا در افراد 35 – 55 سال دیده می شود.

بیرون زدگی دیسک کمر

9 تا از مهمترین علائم بیرون زدگی دیسک کمر

با اینکه بیشتر بیرون زدگی های دیسک در پایین کمر ایجاد می شوند ، احتمال بروز آن در مهره های گردن هم وجود دارد. علائم و نشانه ها به محل قرارگیری دیسک و میزان فشار وارده از طرف آن به عصب ها بستگی دارد. در ادامه 9 تا از مهمترین علائم بیرون زدگی دیسک کمر را بررسی می کنیم :

درد پا

معمولا درد پا از کمردرد بدتر است. اگر درد در مسیر رگ سیاتیک در پشت پا پخش شود ، می تواند مربوط به سیاتیک یا رادیکولوپاتی باشد.

درد عصبی

یکی از مشهودترین علائم درد عصبی در پاست. بیماران این درد را ناخوشایند ، تیز ، سوزشی و سوراخ کننده توصیف می کنند.

محل متغیر علائم

بسته به پارامترهایی مانند جایی که دیسک بیرون می زند و میزان آن ، علائم ممکن است در کمر ، باسن ، جلو یا عقب ران ، ساق پا ، پا یا انگشتان پا احساس شود و معمولا فقط یک طرف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم عصب شناختی

ممکن است بی حسی ، مور مور شدن پوست ، سوزن سوزن شدن و سستی در پا یا نوک انگشتان پا احساس شود.

افتادگی پا

علائم عصبی ناشی از بیرون زدگی دیسک می تواند شامل افتادگی پا شود. در این وضعیت شما در راه رفتن مشکل پیدا خواهید کرد زیرا پنجه پا به دلایل مخلتفی در هنگام راه رفتن افتادگی پیدا می‌کند.

کمردرد

این نوع درد ملال آور و ضربان دار توصیف می شود و ممکن است همراه با خشکی کمر باشد. اگر دیسک کمر منجر به اسپاسم عضلات کمر شود ، ممکن است با استراحت یکی دو روزه ، یخ و گرما ، نشستن روی صندلی‌ای که پشت ان قابل تنظیم است ، دراز کشیدن و قرار دادن بالش زیر زانو ، دردتان تسکین یابد.

دردی که با حرکت بدتر می شود

بعد از ایستادن یا نشستن طولانی مدت ، یا حتی بعد از پیمودن مسیری کوتاه ممکن است درد داشته باشید. خنده ، عطسه یا هر اقدام ناگهانی دیگر نیز می تواند درد را تشدید کند.

دردی که با خم شدن به سمت جلو بدتر می شود

بسیاری از بیماران می گویند وضعیت هایی مانند خم شدن به جلو یا قوز کردن هنگام نشستن روی صندلی درد پا را بطور قابل توجهی بدتر می کند.

شروع سریع و ناگهانی

اگرچه ممکن است هیچ علت قابل تشخیصی برای شروع دردتان پیدا نکنید ، اما درد دیسک کمر بسیار سریع و ناگهانی شروع می شود.

راه های تشخیص دیسک کمر

علاوه بر مطالعه کامل سابقه پزشکی معاینه فیزیکی ، پزشک ممکن است یک یا چند مورد از آزمایشات زیر را از شما بگیرد :

• اشعه ایکس : آزمایشی که از پرتوهای انرژی الکترومغناطیسی نامرئی برای تولید تصاویری از بافت های داخلی ، استخوان ها و اندام ها بر روی فیلم استفاده می کند.
  • ام آر آی ( MRI ) : این روش با ترکیبی از اهنرباهای بزرگ ، از فرکانس های رادیویی و یک رایانه برای تولید تصاویر دقیق از اندام ها و ساختارهای داخل بدن استفاده می کند.
  • میلوگرام : در این روش به کانال نخاع رنگ تزریق می شود تا ساختار ان در تصویربرداری با اشعه ایکس به خوبی قابل مشاهده باشد.
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری ( CAT ) : یک روش تصویربرداری است که از اشعه ایکس و فناوری رایانه برای تولید تصاویر افقی استفاده می کند. سی تی اسکن تصاویر دقیقی از هر قسمت بدن ، از جمله استخوان ها ، عضلات ، چربی و اندام ها را نشان می دهد. همچنین جزئیات بیشتری نسبت به اشعه ایکس عمومی دارد.
  • الکترومیوگرافی (EMG). آزمایشی است که پاسخ یا فعالیت الکتریکی عضله را در پاسخ به تحریک عصب عضله اندازه گیری می کند.
  • تست SLR و انگشت شست پا
فیزیوتراپی برای درمان کمردرد

درمان دیسک کمر

برای درمان دیسک کمر میتوان از روش های جراحی و غیر جراحی استفاده کرد. انتخاب شیوه درمانی به شدت بیماری و جنسیت بیمار وابسته است.ما در ادامه مهمترین و موثرترین راههای درمان دیسک را بیان می کنیم:

درمان دیسک کمر

استراحت مطلق

اولین وساده ترین درمانکه میتواند سبب تسکین دردهای دیسک شود، استراحت مطلق است. این استراحت به اینگونه است که بیمار باید در سه روز اول بدون هیچ حرکتی به استراحت بپردازد.

ورزش یکی از راه های درمان دیسک

در این روش، از ورزش های تقویت کننده عضلات سیاتیک استفاده می شود. انتخاب و انجام این ورزش ها باید کاملا تحت نظر پزشک معالج انجام شود. زیرا ممکن است انجام برخی ورزش ها نه تنها نتیجه عدرمانی نداشته باشند بلکه سبب تشدید دردهای دیسک نیز شوند. به یاد داشته باشید که انجام حرکات ورزشی باید در مرحله تسکین درد پس از استراحت مطلق باشد.

آب درمانی روشی موثر برای کاهش درد دیسک کمر

عمده ترین ورزش برای درمان دیسک کمر، ورزشهای ایزومتریک یا همان تیلتینگ است. ورزش دیگری که می تواند نقشی موثر در کاهش دردهای کمر داشته باشد، ورزش تقویت کننده عضلات پیریفورمیس است. تحقیقات نشان داده اند که ورزش مک کنزی نیز در تسکین دردهای دیسک موفق بوده است. آب درمانی و انجام حرکات ورزشی یا حتی راه رفتن در آب نیز می تواند بسیار موثر باشد. با این حال، باید این حرکات در کلینیک های درمانی تحت نظر متخصص انجام شود. تا بهترین نتیجه بدست آید.

استفاده از طب سوزنی

یکی دیگر از روش هایی که در درمان و تسکین درد دیسک موثر است، استفاده از طب سوزنی است.این شیوه درمانی در سال های دور مختص کشورهای جنوب شرق آسیا به ویژه چین بود. به دلیل موفقیت این شیوه درمانی، امروزه در اغلب نقاط جهان برای کاهش درد از طب سوزنی استفاده می شود. به یاد داشته باشید استفاده از طب سوزنی به همراه تکنیک های پولاریتی موفقیت بالایی در درمان بسیاری از افراد مبتلا به دیسک کمر داشته است.

روش های خانگی و سنتی درمان دیسک کمر

در اغلب موارد افراد تمایل دارند بتوانند دردها را در خانه بدون مراجعه به متخصص درمان کنند. یا حتی ممکن است بخواهند تا دریافت وقت ملاقات برای مراجعه حضوری،با استفاده از روشهای ساده در منزل درد خود را کاهش دهند. استفاده از کمپرس آب سرد و گرم یکی از شیوه های موثر است. استفاده از دمنوش زنجبیل نیز می تواند درد را تا حد زیادی تسکین دهد. آماده سازی پمادی با استفاده از خمیر خرمای بی هسته نیز می تواند درد را بهتر از یک پماد کنترل کند. عصاره درخت بید نیز می تواند در کاهش دردهای عضلانی در ناحیه کمر انتخابی ایده آل باشد.

فیزیوتراپی برای درمان کمردرد

استفاده از دارو و فیزیوتراپی

در برخی موارد، استفاده از ورزش، یا حتی کمپرس آب سرد و دمنوش میتواند درد را تسکین دهد.در این موارد توصیه می شود از نظر پزشک معالج از داروهای مسکن استفاده شود. در این مرحله، داروهای ضد التهاب و داروهای شل کننده عضلات برای بیمار تجویز خواهد شد. برای برخی بیماران نیز متخصص ارتوپد به منظور کاهش درد، فیزیوتراپی تجویز می کند. تعداد جلسات فیزیوتراپی با توجه به نیاز بیمار تعین خواهد شد. در نتیجه نمی توان تعداد جلسات مشخصی برای تمام بیماران در نظر گرفت.

استفاده از لیزر و جراحی

یکی دیگر از شیوه های درمان دیسک کمر، جراحی یا لیزر است. در لیزر درمانی با استفاده از اشعه مادون قرمز و پرقدرت، پروسه درمان انجام می شود. لیزر با تسریع گردش خون در بدن، سبب کاهش درد در ناحیه کمر خواهد شد.در این روش درمانی با توجه به شرایط جسمانی بیمار از پالس های درمانی مختلف استفاده می شود.

جراحی آندوسکوپی دیسک کمر

در مواردی که روش های فوق در درمان موفق عمل نکردند، پزشک ناچار خواهد شد برای درمان روش جراحی را پیشنهاد کند. روش های مختلفی برای جراحی دیسک کمر وجود دارد. آندوسکوپی ستون فقرات، روش میکروسکوپی، لامینکتومی و روش بسته نمونه هایی از جراحی دیسک هستند. پزشک با بررسی شرایط بیمار، مناسب ترین شیوه جراحی را انتخاب و اعمال خواهد کرد.

سولات متداول