09363697710 (مطب بوشهر)
تهران، پاسداران، بوستان 9، پلاک 133، طبقه 3، واحد 11
دکتر قوام الدین تولایی » دیسک » درمان غیر جراحی دیسک کمر

درمان غیر جراحی دیسک کمر

دردهای ناشی از مشکلات دیسک کمر می توانند به قدری شدید باشند که، موجب ناتوانی فرد جهت انجام کارهای روزمره شوند. به گونه ای که فرد قادر به حرکت کردن و یا بلند شدن از جای خود نباشد. البته این دردها می توانند خفیف بوده و تنها موجب درد ناحیه کمر شوند. از شایع ترین مشکلات و دردهای ناشی از دیسک کمر به دلیل بیرون زدگی دیسک می باشد. که به دلایل مختلفی مانند بلند کردن اجسام سنگین، افزایش وزن شدید، عدم نشستن صحیح و … اشاره نمود. به همین دلیل تصحیح نمودن فیگورهای بدن در حالت های مختلف می تواند از بروز این مشکل پیشگیری نموده و یا دردهای خفیف ناشی از آن را برطرف نماید. اما در برخی مواقع دردهای ناشی از مشکلات کمر به قدری زیاد است که، نیاز به درمان های جدی تری می باشد. جراحی یکی از معمول ترین روش های درمانی دیسک کمر است، که قطعا با عوارض بسیار زیادی همراه است. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی در علم پزشکی، روش های نوین و کم عارضه تری ابداع شده است. که می تواند به درمان کمر درد کمک نماید. به همین منظور در ادامه این مقاله از سایت دکتر تولایی قصد داریم شما را با روش های غیر جراحی دیسک کمر، به طور کامل آشنا کنیم.

انواع روش های درمانی غیر جراحی دیسک کمر

در اینجا به روش های درمان غیر از جراحی دیسک کمر می پردازیم و توضیحاتی ارائه میکنیم که با انجام و رعایت آنها می توانید به تسکین کمر درد خود کمک کنید.

استفاده از کمپرس آب سرد و گرم

استفاده نمودن از کمپرس آب سرد و گرم می تواند به درمان کمردرد کمک نماید. از کمپرس آب گرم معمولا به منظور کاهش دردهای ناشی از فتق دیسک کمر استفاده می شود. زیرا منجر به افزایش گردش خون و تسکین دردهای کمر خواهد شد. استفاده نمودن از کمپرس آب سرد نیز التهابات ناشی از بیرون زدگی دیسک را تسکین می دهد. این کمپرس را باید در نواحی عصب ستون فقرات قرار دهید.

علل کمر درد

پیاده روی

یکی از معمول ترین روش های درمان دیسک کمر پیاده روی می باشد. معمولا افرادی که دیسک آن ها دچار بیرون زدگی شده است، باید به صورت روزانه هر سه ساعت یک بار 20 دقیقه پیاده روی نمایند. برای پیاده روی نیز باید سطحی صاف و بدون شیب را انتخاب نمایند. این پیاده روی تا زمانی که فرد احساس کمردرد ندارد، باید ادامه پیدا کند. فراموش نکنید که طی نمودن مسافت های طولانی می تواند منجر به افزایش شدت بیرون زدگی دیسک شود.

دارو درمانی

داروهای مورد استفاده در درمان کمردرد معمولا داروهای شل کننده عضلات هستند. که به منظور کاهش علائم مشکلات دیسک کمر مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده نمودن به موقع و درست از این داروها تاثیر بسیار زیادی در تسکین کمردرد دارد. در صورتی که از مسکن های معمولی مانند استامینوفن به منظور درمان درد استفاده شود. ممکن است در کوتاه مدت درد کاهش یافته و پس از مدتی با شدت بیشتر بروز پیدا کند.

فیزیوتراپی

انجام فیزیوتراپی نیز از دیگر روش های غیر جراحی است که، می تواند به تسکین کمردرد کمک نماید. انجام تمرینات تجویز شده در جلسات فیزیوتراپی با توجه به مشکلات کمر و آناتومی بدن بیمار مشخص می شود. انجام تمامی تمرینات فیزیوتراپی می تواند به بهبود مشکلات دیسک کمر کمک نماید. درمان های مورد استفاده در روش فیزیوتراپی با توجه به مشکلات دیسک به انواع درمان فعال، درمان غیر فعال و زیست مکانیک دسته بندی می شوند.

شاک ویوتراپی

این روش درمان نیز نوعی روش غیر تهاجمی است که با منتقل نمودن انرژی به بافت های آسیب دیده، به درمان مشکلات دیسک کمر کمک می نماید. از آنجایی که استفاده نمودن از این روش به افزایش گردش خون در ناحیه کمر کمک می نماید در تسکین دردهای کمر و کاهش التهابات آن نیز موثر است. معمولا این روش درمانی چند هفته تا چند ماه به طول می انجامد.

8 راهکار مهم برای درمان کمردرد بعد از زایمان

لیزر درمانی

از دیگر روش های غیر تهاجمی و موثر در درمانی مشکلات دیسک کمر، استفاده از لیزر درمانی است. در این روش درمانی با استفاده از اشعه مادون قرمز و نور فرایند بهبودی کمر را تسریع می نمایند. زیرا نور و اشعه مادون قرمز به عمق پوست نفوذ کرده و در نهایت منجر به تحریک خونرسانی و گردش خون خواهد شد. استفاده نمودن از این روش غیر تهاجمی به بازگشت سلول های طبیعی بدن کمک می نماید. با توجه به تحقیقات انجام شده در رابطه با این روش درمانی، متوجه شده اند که این روش در درمان کمردردهای خفیف و یا مزمن کاربرد بسیار زیادی دارد.

لیزر درمانی برای دیسک کمر

تزریق درمانی

از دیگر روش های درمان دیسک کمر، می توان به تزریق درمانی اشاره داشت. در برخی مواقع پزشک با عکس برداری از ناحیه کمر می تواند رشته های عصبی را که منجر به بیرون زدگی دیسک و التهاب عصب کمر شده اند، تشخیص دهد. در این صورت برای از بین بردن دردهای ناشی از التهاب و تورم رشته های عصبی، از روش تزریق استفاده می نماید. که می تواند در کاهش درد کمر و پا بسیار موثر باشد.

طب سوزنی

پزشکی علمی پویا و در حال حرکت است. همانطور که ما در گذشته از روش های درمانی خاصی استفاده می کردیم و اکنون با توجه به پیشرفت علم پزشکی روش های نوین تری را جایگزین کرده ایم، پذیرش درمان هایی همچون طب سنتی که در سالیان بسیار دور رایج بوده است کمی دشوار خواهد بود. ممکن است در برخی موارد این گزینه ها بتوانند مناسب باشند اما بهتر آنست که روش های پیشگیری و درمانی را استفاده کنیم که منطقی تر بوده و نتایج حاصل از آن به بهبودی نزدیک تر است.

انجام 10 حرکت یوگا برای تسکین کمردرد بارداری

صحبت های دکتر تولایی فوق تخصص ستون فقرات، در رابطه با طب سنتی

اوزون درمانی

از روش های دیگری که به منظور تسکین دردهای ناشی از دیسک کمر کمک می نماید، می توان به اوزون درمانی اشاره نمود. در این روش نوین از گاز اوزون به منظور کاهش دردهای کمر استفاده می شود. این گاز پس از انتقال به بافت های کمر تبدیل به اکسیژن می شود و به بهبود کمردرد کمک می نماید. از آنجایی که این روش درمانی بدون عارضه می باشد، بیماران در هر سنی می توانند از آن استفاده نمایند.

دیگر روش های غیر تهاجمی درمان کمردرد:

• ورزش درمانی
  • کشش مهره های ستون فقرات
  • ماساژ درمانی
  • استفاده از کمربندهای طبی

مراقبت های لازم برای درمان کمردرد

بسیاری روش های درمانی وجود دارند که می توانید از آنها در جهت بهبود حال خود استفاده کنید. اما این بدان معنی نیست که اگر جراحی دیسک کمر یکی از راه هایی است که بعد از طی کردن مراحل درمانی لازم و نتیجه نگرفتن از آنها پزشک به شما پیشنهاد می کند، را سر باز زنید. اما با این حال برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را از جراحی بگیرید، باید مورادی را در کنار آن رعایت کنید. به عنوان مثال استعمال دخانیات ، تغذیه مناسب و خواب خوب تاثیر بسزایی در بهبود سلامتی فرد دارد.

سخن پایانی

بسیاری از روش های درمانی هستند که افراد می توانند برای درمان دیسک کمر خود و یا درمان انواع کمر درد از آنها بهره ببرند. ما در اینجا سعی کردیم تعدادی از روش های متداول که امروزه اهمیت بسیاری دارد را برای شما ذکر کنیم. با استفاده از این روش ها تا حد زیادی می توانید سلامتی خود را بازیابید. اما در مواردی که جراحی تنها راه چاره است، دکتر تولایی فوق تخصص ستون فقرات می توانند در کنار شما باشند تا با انجام سایر روش های درمانی بهبودی خود را سریع تر بدست آورید.

آخرین دیدگاه‌ها

2 دیدگاه ها
  1. دکتر جان من برای کمرم که دیسک داره همه این راه هارو انجام دادم ولی خب هیچکدومش جواب نداد. الان بهم گفته شده که حتما باید جراحی انجام بدم ، الان میخوام مدارکمو نشون شماهم بدم تا نظر شما رو هم بدونم . چجوری باید وقت بگیرم ازتون ؟

پاسخ
    • وقت بخیر . می توانید از طریق مشاورره آنلاین مدارک را برای دکتر ارسال کرده و از ایشان راهنمایی بگیرید.
      مشاوره آنلاین دکتر تولایی

پاسخ