علل کمر درد

کمر درد که یکی از ناراحتی های خاص در انسان است، ممکن است به دلایل مختلفی در بدن ایجاد شود. اما مسئله مهمی که منجر می شود تا افراد به پزشک مراجعه نمایید، میزان درد کمر است. در برخی موارد ممکن است درد این بیماری خفیف باشد و بتوان با استراحت ساده آن را برطرف نمود. اما در برخی موارد نیز درد به میزان شدیدی در بدن ایجاد می شود، که این مسئله می تواند مشکلات دیگری برای بدن به بار آورد.

کمر درد را باید یک بیماری مکرری به شمار آوریم، که در افراد زیادی ممکن است بوجود آید. طبق مطالعاتی که بر روی این مشکل انجام شده است، بیش از 84% از افراد در طول زندگی خود به درد مزمن کمر مبتلا می شوند. اما این که چه زمان این ناراحتی در بدن انسان ایجاد شود، می تواند به عوامل دیگری نیز بستگی داشته باشد.

برخی از افراد در اثر فعالیت های شدید، یا آسیب دیدگی و برخی دیگر نیز در اثر افزایش سن ممکن است به کمر درد مبتلا شوند. هر چه سن افراد بیشتر می شود، عوامل مختلف همچون سالها فعالیت در یک حرفه شغلی، بیماری های دیسک کمر و … منجر می شود تا احتمال بروز درد در کمر این دسته از افراد افزایش یابد.

مهمترین دلایل بروز مشکل کمر درد

به طور کلی باید بگویم درد کمر ممکن است با مشکل در ستون فقرات کمری استخوانی، دیسک های بین مهره ها، رباط های اطراف ستون فقرات و دیسک ها، نخاع و اعصاب، عضلات کمر، اندام های داخلی شکم، لگن و پوست اطراف ناحیه کمر ارتباط داشته باشد. از سوی دیگر نیز درد در قسمت فوقانی کمر، می تواند به به دلیل اختلالات آئورت، تومورهای قفسه سینه و التهاب ستون فقرات ایجاد شود.

جراحی برای کمر درد

ناحیه کمر انسان از ساختار پیچیده ای برخوردار است. این قسمت از بدن از عضلات، رباط ها، تاندون ها، دیسک ها و استخوان های مختلفی تشکیل شده، که در کنار یکدیگر از بدن پشتیبانی نموده و به انسان کمک می کنند تا به راحتی قادر به حرکت باشد. ستون فقرات انسان را پد های غضروفی تشکیل داده اند که همچون دیسک بالش هستند.

زمانی که در هر یک از این قسمت ها درد ایجاد شود، مشکل کمر درد در انسان نمایان می شود. البته لازم به ذکر است که در برخی موارد نیز درد کمر ممکن است علت نامشخصی داشته باشد. از جمله این مشکلات باید به فشارهای ناشی از شرایط سخت کاری، وضعیت بد بدن و فشار وارد شده به بدن اشاره کنیم.

علل کمر درد

دلایل مکرر در بروز درد کمر

از جمله مکررترین دلایلی که می توانیم برای بروز درد کمر بیان کنیم، عبارتند از:

• اسپاسم عضلات
  • دیسک های آسیب دیده
  • کشیدگی عضلات یا رباط ها
  • کشش عضلانی
  • آسیب، شکستگی، یا زمین خوردن

برخی فعالیت ها نیز وجود دارد که اسپاسم عضلانی را به وجود می آورند و منجر به بروز مشکل کمر درد می شوند. از جمله:

• بلند کردن چیزی که خیلی سنگین است
  • بلند کردن غیر اصولی چیز های سنگین
  • انجام حرکتی ناگهانی و ناجور

تاثیر حالت نشستن در بروز کمر درد

افرادی که در زمان نشستن حالت خمیده به خود می گیرند، تا از یارانه استفاده کنند، بیشتر در معرض درد کمر هستند. این افراد به مرور زمان در ناحیه شانه خود درد احساس نموده و پس از آن کمر آنها نیز به این مشکل گرفتار می شود. از سوی دیگر باید بیان نماییم که درد کمر می تواند با انجام برخی از فعالیت های روزانه همچون موارد زیر نیز ایجاد شود. از جمله:

• سرفه یا عطسه کردن
  • کشش بیش از حد کمر
  • پیچش کمر
  • به طور ناخوشایند یا برای مدت طولانی خم شدن
  • ایستادن یا نشستن به مدت طولانی
  • هل دادن، کشیدن، بلند کردن یا حمل چیزی
  • کشیدن گردن به جلو، در زمان رانندگی یا استفاده از کامپیوتر
  • خوابیدن روی تشکی که به خوبی از بدن پشتیبانی نمی کند و ستون فقرات را صاف نگه می دارد
  • جلسات طولانی رانندگی بدون وقفه، حتی وقتی شخص قوز نکند
انواع کمردرد

شرایط پزشکی موثر در درد کمر

در کنار موارد و عواملی که در بروز کمردرد بیان نمودیم، عوامل و شرایط پزشکی خاصی وجود دارد، که می تواند این درد را در افراد شدت بخشد. از جمله:

• سرطان ستون فقرات: تومور در ستون فقرات ممکن است به عصب کمر فشار وارد کرده و در نتیجه منجر به بروز درد در کمر شود.
  • عفونت های مختلف: بیماری التهابی لگن، مثانه یا عفونت های کلیه نیز ممکن است منجر به کمردرد شوند.
  • سندرم Cauda equina: این سندروم از ریشه های عصب نخاعی تشکیل شده، که از انتهای تحتانی نخاع بوجود می آیند. علائم ان را باید درد کسل کننده در کمر و باسن فوقانی، و همچنین بی حسی در باسن، دستگاه تناسلی و ران بیان کنیم. در برخی مواقع نیز ممکن است منجر به بروز اختلال عملکرد روده و مثانه در انسان شود.
  • عفونت ستون فقرات: بروز تب گرما در ناحیه پشت می تواند به دلیل عفونت ستون فقرات باشد. که این مسئله در برخی موارد منجر به بروز کمر درد نیز می شود.
  • اختلالات خواب: افرادی که از اختلالات خواب رنج می برند، در مقایسه با دیگران، احتمال درد کمر بیشتری وجود دارد.
  • زونا: زونا در اصل نوعی عفونت است كه مي تواند اعصاب را تحت تاثير قرار دهد. این عفونت ممکن است قادر باشد به كمردرد تبدیل شود. البته این مسئله بستگی به آن دارد که کدام اعصاب تحت تاثیر این عفونت قرار گیرد.

تشخیص و درمان درد کمر

خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی، دیگر نیازی نیست کسی در منزل به بررسی عوامل درد کمر خود بپردازد. می توانید با مراجعه به پزشک متخصص در این زمینه، علائم درد خود را بیان نموده و به تشخیص ایشان روند درمان را آغاز کنید. پزشکان متخصص بسیاری در این حوزه وجود دارند، که به راحتی قادر به تشخیص مشکل کمر درد بوده، و به بیمار در درمان آن کمک می کنند.

8 راهکار مهم برای درمان کمردرد بعد از زایمان

بدون تردید شناسایی و درمان به موقع بسیاری از بیماری های شدید ستون فقرات، مانند مننژیت، دیسکیت و سندرم cauda equina ناشی از فتق دیسک یا توده، برای جلوگیری از مرگ یا طولانی ماندن در بیمارستان، می تواند در روند بهبود بیمار تاثیر گذار باشد.

منابع: