دکتر قوام الدین تولایی » جراحی ستون فقرات » عمل کایفوپلاستی یا تزریق سیمان

عمل کایفوپلاستی یا تزریق سیمان

کایفوپلاستی یک روش جراحی است که به درمان شکستگی های ناشی از فشار به ستون فقرات کمک می کند. با کایفوپلاستی می توان به کاهش درد ناشی از شکستگی ها و افزایش قدرت حرکتی کمک کرد. این روش جراحی نسبت به سایر روش های درمانی کم تهاجمی است. در این مطلب سعی داریم درباره جوانب مختلف این جراحی صحبت کنیم. همچنین دلیل انجام این جراحی و مزایا و خطرات و پیچیدگی ها و دوران نقاهت این جراحی را توضیح دهیم.

کایفوپلاستی به جراحی افزایش طول عمودی ستون فقرات گفته می شود که به درمان شکستگی های مهره های کمر می انجامد. این شکستگی ها می توانند به دلیل پوکی استخوان یا ضربه ایجاد شوند.

ورتبروپلاستی یک تکنیک مشابه است. هر دو این جراحی ها شامل تزریق سیمان استخوانی به ناحیه شکستگی از داخل حفره ای است که روی پوست ایجاد می شود.

تفاوت بین این دو تکنیک این است که در کایفوپلاستی تلاش می شود که مشکلات انحنای ستون فقرات هم رفع گردد تا ارتفاع مناسب ستون فقرات مهیا گردد. این مورد شامل دمیدن یک بالون کوچک در مهره های کمر برای ایجاد فضایی قبل از تزریق سیمان استخوان است. برخی پزشکان این جراحی را بالون کایفوپلاستی می نامند.

جراحی کایفوپلاستی به چه منظوری انجام می گیرد؟

پزشک این جراحی را برای رفع شکستگی های ناشی از فشار به ستون فقرات یا VCF انجام می دهد. این شکستگی ها زمانی رخ می دهند که بلاک های استخوانی در ستون فقرات در اثر ضربه دچار افتادگی می شوند و باعث درد شدید، بدفرمی و کاهش ارتفاع ستون فقرات گردد.

جراحی برای کمر درد

احتمال بروز این نوع شکستگی در اثر بالا رفتن سن افزایش می یابد. در سنین بالا احتمال اینکه افراد به پوکی استخوان مبتلا باشند، افزایش می یابد و در نتیجه در مقابل ضربه آسیب پذیرتر می شوند. با این حال دلایل احتمالی دیگری برای وقوع این نوع شکستگی ها وجود دارد که شامل ضربه در اثر تصادف با ماشین یا آسیب های ورزشی یا تومور می شوند و همگی این آسیب ها در ستون فقرات یا به صورت گسترده در استخوان ها ایجاد می شوند.

بر طبق انجمن جراحان ارتوپدی آمریکا، بسیاری از افرادی که به شکستگی VCF مبتلا می شوند، طی سه ماه و بدون انجام درمان خاصی درمان می شوند. در حقیقت ترمیم صورت می گیرد. گاهی اوقات پزشک  از بیمار می خواهد تا از بریس استفاده کند تا حرکات را محدود کند. به این ترتیب به ترمیم شکستگی کمک می شود.

در صورتی که فردی درد شدیدی داشته باشد که به درمان های غیر جراحی پاسخ ندهد، بنابراین جراحی یک گزینه درمانی مناسب خواهد بود. پزشک درباره جراحی های مناسب برای فرد راهنمایی های لازم را انجام می دهد. این مورد بستگی به نوع فشار وارده به ستون فقرات دارد.

انواع-شکستگی-ستون-فقرات

روش انجام جراحی کایفوپلاستی

در طول روزهای قبل از جراحی، پزشک پیشنهاد می کند که از مصرف داروهایی که لخته شدن خون را دشوار می کنند، مانند آسپیرین و وارفارین خودداری شود. در روز جراحی احتمالا به بیمار گفته می شود که از خوردن یا آشامیدن از ساعت ها قبل از جراحی خودداری شود. فردی که داروی خاصی مصرف می کند، می تواند با مقدار اندکی آب مصرف کند. البته در این مورد با پزشک مشورت شود.

بیماری انحنای ستون فقرات و انواع آن

جراح کایفوپلاستی را در بیمارستان  و به صورت سرپایی انجام می دهد. برای بیمار بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می گیرد. روش جراحی به صورت زیر است:

• جراح سوزنی را در ستون فقرات وارد می کند. از ایکس ری برای تصویربرداری کمک گرفته می شود تا ناحیه به درستی انتخاب گردد.
  • سپس یک وسیله کوچکی به نام بالون تمپ استفاده می شود که از طریق سوزن وارد مهره های شکسته می گردد.
  • جراح بالون تمپ را در ستون فقرات وارد می کند. این بالون دمیده می شود و ارتفاع ستون فقرات بازگردانی می گردد.
  • زمانی که جراح به برداشتن بالون تمپ اقدام می کند، حفره ای در ستون فقرات ایجاد شده است که با سیمان استخوانی پر می شود تا از افتادگی دوباره پیشگیری شود.

اغلب بیماران می توانند همان روز جراحی مرخص شوند و به منزل بروند. فرد بعد از جراحی نباید رانندگی کند مگر اینکه پزشک این اجازه را به وی بدهد.

عمل کایفوپلاستی

دوران نقاهت کایفوپلاستی

انجمن جراحان ارتوپدی امریکا پیشنهاد می دهد که بعد از جراحی اغلب افراد می توانند به انجام فعالیت های روزمره خود بازگردند، بدون اینکه محدودیتی داشته باشند. فرد بیمار لازم است که در این مورد با پزشک جراح خود هماهنگ کند تا از انجام چه فعالیت هایی در دوران نقاهت باید خودداری شود.

فرد بیمار بعد از جراحی مقداری درد در پشت خود احساس می کند. این درد به دلیل ورود سوزن به ناحیه ستون فقرات است. ولی این درد معمولاً بیشتر از چندین روز ادامه نخواهد داشت.

خطرات و پیچیدگی های کایفوپلاستی

خطرات و پیچیدگی های کایفوپلاستی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• افزایش کمر درد
  • آسیب به اعصاب
  • واکنش آلرژیک به مواد شیمیایی مورد استفاده در تصویربرداری ایکس ری که راهنمای جراح است.
  • سیمان استخوان که از جای خود بیرون می آید.
جراحی ستون فقرات

در برخی تحقیقات نشان داده شد که این خطرات در روش کایفوپلاستی بسیار نادر هستند و پیچیدگی های جدی تنها در موارد اندکی رخ می دهد. برای مثال فشار به ستون فقرات و فشار به ریشه اعصاب و امبولی وریدی و امبولی ریوی و مشکلات قلبی عروقی از پیچیدگی های نادر هستند.

مزایای کایفوپلاستی

شکستگی ستون فقرات به افزایش عوارض منجر می شود. تکنیک هایی مانند کایفوپلاستی می تواند به بهبود درد و حمایت از ستون فقرات کمک کند. افرادی که کایفوپلاستی انجام می دهند، کیفیت زندگی بهتری بعد از عمل دارند. همچنین نیاز کمتری به مسکن ها دارند تا تحرک خود را داشته باشند. درباره مزایا و خطرات این روش بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید.

خلاصه مطلب

کایفوپلاستی می تواند به بهبود کیفیت زندگی فرد و افزایش قدرت تحرک و کاهش درد و کاهش مصرف داروهای مسکن کمک کند. پزشک کایفوپلاستی را در صورتی که روش های غیر جراحی پاسخگو نباشند، پیشنهاد می دهد. این روش مزایای بیشماری دارد که در برخی موارد نیاز به انجام آن است.

منبع : https://www.medicalnewstoday.com/articles/155646